Logo DBOD Logo DBOD dBOD homepage Mail dBOD

projecten

Arrows
 

Radler

Achtergrond
Het verhaal van Radler gaat terug naar het begin van de twintigste eeuw. Tijdens een wielerwedstrijd ergens in Oostenrijk werd bier geschonken. Het was warm en de aanwezige en dorstige wielrenners dronken zo gretig dat al snel de bodem van de biervaten in zicht kwam. De uitbater van het café had toen een lumineus idee: hij voegde natuurlijk citroensap aan het bier toe, zo kon hij langer doen met zijn voorraad, werd er minder alcohol gedronken én was het resultaat enorm verfrissend!
Radler als propositie was geboren en werd een groot success in Midden- en Oost Europa!

Radler
Het zal niemand ontgaan zijn dat Heineken iets nieuws heeft geïntroduceerd: Radler. Radler is een mix van 40% bier gemengd met natuurlijk citroensap: Dubbel verfrissend! Aan het product worden geen kunstmatige smaakstoffen toegevoegd en door de mix met citroensap bevat het product maar 2% alcohol. Een heerlijke drank dus op elk moment van de dag dat je verfrissing zoekt.

Radler bestaat al sinds de jaren 20 en komt van oorsprong uit Oostenrijk. Het is enorm populair in Midden- en Oost-Europa.

Brief
In Midden- en Oost-Europa is Radler een veel gedronken alternatief voor gewoon bier. Heineken heeft Radler naar zich toegetrokken en verbindt het aan lokaal sterke merken, zoals Amstel en Wieckse in Nederland.
Heineken heeft ons gevraagd een design systeem te ontwikkelen dat voldoende ruimte laat aan de merken zelf en gelijktijdig nadrukkelijk Radler en verfrissing communiceert. Daarbij dient het systeem zich te gedragen als merk identiteit, zodat vanuit deze propositie binnen verschillende media kan worden gecommuniceerd.

Oplossing
dBOD heeft meegewerkt aan de ontwikkeling van een aantal designelementen, die vervolgens in een systeem zijn gegoten. Dit systeem kan door de lokale merken worden toegepast op het lokale artwork. Naast het ontwikkelen van woordbeeld, beeldmerk en waterdruppels, geplaatst op een geborsteld stalen ondergrond en het designsysteem heeft dBOD de productcommercial ontwikkeld die wederom door elk lokaal merk gebruikt kan worden.
Op deze manier is consistent gebruik gewaarborgd en is Heineken er in geslaagd een global proposition te introduceren.

Resultaat
Inmiddels hebben meerdere bieren de Radler variant geïntroduceerd. En niet zonder succes! Naast Amstel Radler zijn er Radler proposities geïntroduceerd in België (Maes), DRC (Primus), Finland (Foster’s), Griekenland (Amstel), Italië (Dreher), Portugal (Sagres), Spanje (Amstel), Zwitserland (Calanda) en de UK (Foster’s).

De verkoopresultaten tonen aan dat de introductie van Radler alsmede het designsysteem zeer succesvol is geweest. Voor 2014 worden nog meer Radler lanceringen verwacht…

 
Gallery:
5 foto's

Categorie:
packaging design